kedd, január 07, 2014

Pagnotta - hajdinalisztes, lenmagvas tönkölycipó

Nemrégiben találtam a közeli élelmiszerboltban ezt a lisztkeveréket, ami nagyon megtetszett. Míg nem volt jó sütőm, addig nem mertem belevágni az elkészítésébe, sokszor fulladt már kudarcba a kenyérkészítési mániám, mert a kis elektromos sütőm nem volt alkalmas jó minőségű kenyér sütésére, és sajnáltam volt elpazarolni ezt a drága lisztet. Ám mióta van új sütőm, megérett az idő, hogy bevessem a lisztkeveréket. A hajdina melegít, így télen, ezeken a nyirkos hideg napokon jól jön a hatása. A barna szín meg pszichologiailag nyugtatja meg lelkem. Vagy mert azt gondolom, hogy nem hízlal, vagy mert egészségesebbnek gondolom, mint a fehérkenyeres verziót. Egyszer készült már ilyen vegyes lisztből croissant, és bár kissé sűrűbb lett, mint a fehér verziója, nekem nagyon ízlett. Újra elkészítem, mert lehet, hogy a múltkor is a sütő volt a ludas, a folyamat maga jó volt.
A mai eredménnyel azonban 150%-osan meg vagyok elégedve, mert a tészta finom omlós, a kéreg roppanós, és az íze felülmúlhatatlan, legalábbis a bolti kenyerek nem érnek a nyomába.
Gyorsan megkóstoltam kevés grapefruit lekvárral, és megveregettem a saját vállam.
A liszt összetevői: 45% teljes kiőrlésű liszt, 20% tönkölyliszt, 5% hajdinaliszt 5% lenmag, a maradék pedig simaliszt.


Hozzávalói:
500 g a fenti keverékből
1 csomag szárított élesztő
2 evőkanál olivaolaj
280 ml langyos víz
csipet só, csipet cukor

A lisztet a robotgép táljába mérjük, mélyedést formálunk a közepébe, abba szórjuk az élesztőt, az olajat, sót, cukrot, majd lassan kevergetve a spirál karral folyamatosan hozzáadjuk a vizet is.
Alaposan összedolgozzuk, míg lágy, homogén masszát nem kapunk, ami az edény falától elválik. Ezután konyharuhával letakarva kb 30 percig kelesztjük, majd lisztezett deszkán átgyúrjuk és két egyforma részre osztjuk, amiből kisebb gombócot formálunk, és sütőpapírral fedett sütőlemezre helyezzük, ismét letakarjuk és meleg helyen kb 3 órán át kelesztjük, vagy míg a háromszorosára nem dagad.
200 C°-osra előmelegített sütőben 30-35 perc alatt készre sütjük.
A végeredmény mint mondtam, ropogós külsejű, foszlos belsejű, ízekben igen gazdag kenyér lesz.





Elégedettség a köbön ez a kenyér! 


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése