szombat, december 07, 2013

Csokis - mákos barackos kalács

Molnár Ágnestől használatba vett, örökzöld, mákos fonat már sokadszorra került asztalunkra, és olasz barátaim szerint a legjobban sikerült étkeim köze tartozik, amit kifejezetten kértek a holnapi batyusbuliba. Igyekeztem hát minden tudásom beleadni, és különlegessé tenni, hogy mindenki megtalálja benne azt, aminek örülni tudna. A mákot nagyon-nagyra becsülöm. Számtalanszor bizonyította már jótékony hatásait - akit nyugtatnia kellett, lenyugtatta, akinek a hasát kellett helyretenni, megoldotta. Holnap mindkettőre lehetősége lesz, újfent. Bár igaz, hogy most kis étcsokoládét is tettem a töltelékbe, és narancshéjjal készítettem, mert citrom nem volt itthon, de ettől és a csokitól szerintem csak még izgalmasabb lett az egész. Az illatok még az édességet különösebben nem kedvelő párom fantáziáját is felizgatták. 
A recept nagyon egyszerű. Ma reggel, mielőtt bármi másba fogtam volna, begyúrtam a tésztáját, hogy kényelmesen meg tudjon kelni. Egy egész délelőtt a melegen volt, és mire odakerültem, hogy újra kézbe vegyem, gyönyörű foszlós tésztám lett. Kezdetnek nagyon jó. A töltelékhez sárgabarack lekvárt választottam, mert savanykás íze úgy gondoltam, jól illik a narancshéjas darált mákhoz.

Hozzávalók:
250 g liszt
1 csomag száraz élesztő
100 g langyos tej
2 evőkanál méz
csipet só
40 g szobahőmérsékletű vaj
1 tojás

a töltelékhez:
80 g darált mák
80 g cukor
1 narancs reszelt héja
100 g reszelt étcsokoládé
kb 100 g forró tej

baracklekvár
1 felvert tojás a kenéshez

A tésztához a lisztet a keverőtálba mérjük, mélyedést képezünk a közepére, egy csipet sót szórunk rá, majd belekanalazzuk a mézet, amire rászórjuk az élesztőt, és felöntjük a langyos tejjel. Letakarjuk, és hagyjuk az élesztőt felfutni, majd a dagasztókarral lágy tésztát gyúrunk. Ne ijedjünk meg, ha túl lágynak bizonyulna, kelesztés után még újra átgyúrjuk, és ott tudjuk a liszt mennyiségét szabályozni. Meleg helyen nedves törlőruhával letakarva kétszeresére kelesztjük.

A töltelékhez a darált mákot összekeverjük a cukorral, belereszeljük egy narancs héját, hozzáadjuk a reszelt csokoládét, és annyi forró tejjel elkeverjük, ami kenhető és nem túl híg masszát eredményez.

Ha a tészta megkelt, kevés liszttel átgyúrjuk, majd téglalap alakúra síkáljuk. Ezt megkenjük a baracklekvárral, erre kenjük a mákos masszát, majd szépen feltekerjük a lapot. Egy sütőpapírral bélelt tepsibe emeljük. Én ma csak egy nyolcasformát képeztem belőle, mert bőséges ez a töltelék, és lehetetlen lenne a fonást végrehajtani. A tésztát középen behasítottam egy éles késsel, hogy szétnyilhasson.
Újra hagytam megkelni. Miután ez megtörtént, a felvert tojással megkentem, és előmelegített sütőben 180 fokon kb 45-50 perc alatt aranybarnára sütöttem.
Ragyogóan szép lett.







Imádnivaló!


PS. Óriási sikere volt a sütinek, a receptet szinte minden vendég elkérte, és így szuper reklámot csináltam a máknak, kis hazánknak, és  Áginak is!
Köszi Ági!!!

2 megjegyzés:

  1. Nagyon jó :) imádom a narancs-mák párost!
    Remek vagy <3

    VálaszTörlés
  2. Koszi Agi, Te vagy remek, hogy megosztottad a szuper recepted, amit aztan en minden alkalommal kicsit megvarialialok.

    VálaszTörlés