szerda, április 17, 2013

Lapozós kalács sok-sok fahéjjal

Elfogyott a reggelihez való édesség. Nem is baj, lehet teljes kiőrlésű kenyeret enni sonkával, vajjal, retekkel, vagy bármilyen éppen szezonját élő zöldséggel. Például friss hagymával. Mégis nekiálltam valamit sütni, mert tudom, hogy párom nem eszik mást reggelire, csak valami édeset, abból is keveset. Rászoktatott erre, már én is vágyom reggel a jó adag cukros étkemre.
A lapozos kalács fotóját a napokban osztotta meg barátnom a weben, és azonnal megtetszett a külalakja miatt. Ezt gyúrtam ma be, és sütöttem ki. 

Hozzávalók:
340 g liszt
50 g cukor
1 csomag szárított élesztő (v.1 kocka friss)
1/2 teáskanál só
pici méz
80 ml langyos tej
60 g vaj
62 ml víz
1 félbevágott vaníliarúd
2 tojás

A kenéshez:
60 g olvasztott vaj
200 g cukor
60 g fahéj (én mézeskalács fűszerkeveréket használtam)
(vagy dió, mák, pisztácia, mandula, mogyoró, stb - fantáziaaaa)

A liszt 3/4-ét tálba szitáljuk, hozzáadjuk a sót, a cukrot, a vaníliarúd kivájt magjait és a mézet, rámorzsoljuk az élesztőt. Egy kis lábasban megmelegítjük a tejet a vajjal, hűlni hagyjuk, majd hozzáadjuk a vizet is. Ha elég langyos lett, óvatosan az élesztőre öntjük, s kelni hagyjuk pár percig. Miután megkelt, hozzáadjuk a tojásokat és óvatosan elkezdjük összedolgozni a hozzávalókat. A maradék lisztet folyamatosan adagoljuk hozzá. Laza, lágy tésztát kell kapjunk. Folpack-kal lefedjük és meleg helyen duplájára kelesztjük.

Miután megkelt, lisztezett felületen téglalap alakúra, kb 4 mm vastagra nyújtjuk, és megkenjük az olvasztott vajjal, mindenhol, majd megszórjuk a fűszeres cukorral. 



Ekkor négy csíkra vágjuk a tésztát, hosszanti irányban, amiket egymásra helyezünk, majd a rétegezett csíkokat további kockákra vágjuk. Egy püspökkenyérformát kibélelünk sütőpapírral, majd a kockasorunk mellé állítjuk, döntve. Belehelyezzük a sort és újra kelesztjük. 



Miután kitöltötte a tepsit, előmelegített sütőben 180 C°-on készre, aranybarnára sütjük. 


A végeredmény egy ropogós, illatos, finom kalács! Mennyei íze van és csodálatosan puha, lágy állaga van, könnyen adagolható, elvégre elég egy lapot "kilapozni" belőle. Még csak kés sem kell hozzá! Fantaszikus, intelligens megoldás!








Sok sikert hozzá!

Mákos verzióban is nagyszerű!
A változtatás abban állt, hogy a vajra darált mákot szórtam, méregetés nélkül, szemre, amit aztán megszórtam cukorral is, mert az én verzióm cukrozatlan volt. És íme:
Mákhiányom pótolva!!!! Nagyon mááákos, nagyon ropogós, és imádnivalóan finom!





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése