csütörtök, október 23, 2014

Rumos mandulás csiga

A kakaós csiga az egyik kedvencem a túrós batyu mellett, ja és anyukám diós beiglije mellett. Sokszor készült nálam, sokszor magyar barátaim segítségével, sőőőt, nekik köszönhetem, hogy elkezdtem sütni itthon. Az első próbálkozásaim a kelt tésztával és a blogírással kapcsolatosan is ehhez a sütihez kapcsolódnak.
Azóta már többször kelesztettem, többféle csigát elkészítettem, ez a mostani azonban különleges, ízletes, gyors, vajas, és nagyon rövid életű. Az utolsó kettő a fotón látható. Ebben a verzióban bármilyen bogyóból elkészíthető. Nálam most mandulás lett, mert azt találtam akcióban, de lehet mogyorós, kesudiós, pisztáciás, vegyes, és természetesen diós is, biztosan léteznek már ilyen verziók, nekem azonban még új volt ez a változat.

A tésztája annyira ízlik, nagyon finom, nagyon puha, hogy valószínű ezt fogom máskor is alkalmazni. A formáim nem annyira szépek, de mint mondtam már párszor, mi a jóságot jobban szeretjük, mint a szépséget. Akár rózsát is lehet belőle sütni, ha valaki körtepsibe helyezi őket, kisebb távolságra, és egybekelnek a második kelesztés és a sütés során. Én azonban szeretem a ropogós széleit, sőt, szinte azt szeretem a legjobban. Nálam a design másra korlátozódik.

Lássuk akkor, hogyan is készülnek:
Hozzávalók:
400 g liszt
30 g szárított élesztő
100 g vaj
30 g kristálycukor
2 tojás
1 tojássárgája
1 csomag vaniliáscukor

a töltelékhez:
200 g darált mandula (vagy kedvenc bogyónk)
100 g cukor
1-2 tojás
3-4 evőkanál rum
50 g mazsola
citrom


A tésztához előbb kevés kovászt késztünk: 100 g lisztet elkeverünk a kevés langyos vízben feloldott élesztővel, majd hagyjuk a duplájára dagadni.
A maradék lisztet tálba szitáljuk, beleszórjuk a  cukrot, a vaniliát, hozzáütjük a tojásokat, a felolvasztott vajat, és a megdagadt élesztős liszttel elkezdjük összedagasztani és kb 8 percig hagyjuk a dagasztógépet dolgozni. Ezután letakarjuk egy konyharuhával és hagyjuk megdagadni.
A töltelékhez a hozzávalókat összekeverjük, majd ha a tészta megkelt, lisztezett deszkán téglalap formájúra sikáljuk, megkenjük ezzel a mandulás töltelékkel, feltekerjük, majd két centi vastag szeletekre vágjuk, amiket aztán sütőpapírral bélelt tepsire rakosgatunk.
Ismét hagyjuk kelni keveset. Ezalatt a sütőt előmelegítjük 170 C-ra, majd a megkelt csigákat, amiket megkenhetünk egy elvert tojássárgájával, hogy ragyogósak legyenek, kb 40 perc alatt készre sütjük.
 





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése