szerda, december 09, 2015

Mogyorós hajdinakekszek tojás nélkül + mogyorókrém

Nagyon finom hétvégét akartam. Több recept is keringett a fejemben, végül a piacon fellelhető nyersanyagok függvényében ismét (immár sokadszorra) narancstorta készült, de hogy más is legyen, ne csak a megszokott, a mogyorót is felhasználtam, mégpedig egy tojásnélküli hajdinalisztes kekszhez. Érdekes recept, amit alapként felhasználtam, aholis mandulával dolgozott a cukrászhölgy, én a mandulát a tortába kavartam bele. A mogyoró most azonban teljesen megőrjít. Nagyon szeretem, és ez most a legújabb szerelmem.
Csináltam vegán mogyorókrémet, négy hozzávalóból, azzal tettem egybe két-két kekszet, de magában is csodálatosak, nem kell semmi hozzájuk. Mint tudjuk, a hajdina és hajdinaliszt ilyenkor télen nagyon kiváló eledel, mert melegíti a testet, valamint a hideg miatt kissé lassabbá váló emésztésnek is jót tesz. Érdemes ilyen időben gondolni rá!

Hozzávalók:
100 g törökmogyoró
100 g barnacukor vagy kókuszvirágcukor
40 g ghee vaj
40 g olivaolaj/kókuszolaj
200 g hajdinaliszt
fél vaniliarúd magjai
1/2 teáskanál sütőpor vagy szódabikarbona
1/2 citrom/bergamott héja és leve
víz

Találtam bergamottot a piacon, nálam a citrom helyett az került bele. Naaaagyon finomságos. A régóta fennálló szerelmem a bergamott felé még jobban megerősödött. 

A mogyorót a cukorral együtt a késes aprítógépben ledaráljuk. Ezután hozzáadjuk a vajat és az olajat, tovább őröljük, majd hozzáadjuk a sót, a vanilia magjait, a citrom/bergamott héjat és levét, tovább dolgoztatjuk a gépet, majd az egész krémet, ami mellesleg naaaagyon finom így is, egy tálba átkanalazzuk, majd kézzel hozzákavarjuk a lisztet. Ha nagyon száraz lenne a tészta, akkor hozzáadunk kevés vizet. Mindig csak annyit, míg egy lágy tésztát nem kapunk. (Lágy, de nem lesz olyan, mint a linzertészta, kicsit morzsás marad)
Ezt aztán folpackba csomagoljuk és a hűtőbe tesszük pihentetni. Egy óra után, vagy több után, két sütőpapír között fél centi vastagra kinyújtjuk, majd kiszaggatjuk a kivánt formákra, amiket aztán sütőpapírral bélelt tepsire rakosgatjuk. 
Ezt ajánlatos ismét pihentetni kicsit a hűtőben. Ezután 160 C-ra előmelegített sütőben 18 perc alatt készre sütjük őket.
A tepsiben hagyjuk kihűlni a kekszeket, majd fogyaszthatóak is. Nagyon gyorsan elfogynak, de ha mégsem tennék, akkor egy zárt dobozban elállnak 10-15 napig.
Ha akarjuk, nutellával kettőt kettőt összeragaszthatunk.

Az én mogyorókrémem a következőképpen készült:
A mogyorót 150 C-os sütőben 10-12 perc alatt megmelegítettem, majd késes aprítógépben addig őröltem, míg krémessé nem vált. Ez beletelik kis időbe, és néha le kell kaparni a lágyuló krémet a tál faláról.
Ezután kevés sóval ízesítettem, majd annyi barna- vagy kókuszvirágcukorral és olvasztott csokival turmixoljuk össze, amennyi az általunk kiválónak minősített ízélményt biztosítja. Ehhez az kell, hogy apránként adagoljuk hozzá egyiket és másikat is. Kész is!









Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése