szombat, szeptember 19, 2015

Katalán krém - pohárdesszert - Crema Catalana

Mivel a diétás édességeim nagyrészéhez eddig csak tojásfehérjére volt szükségem, bővelkedtem tojássárgájában. Nagyjából eddig mindig az ellenkezője volt jellemző. Kutattam a tojásfehérjés receptek után, ezalkalommal azonban a sárgát felhasználó recepteket kellett megtalálnom, de férjecském megmentett, ő javasolta ezt a katalán krémet. Nem kell megijedni, nem az én számomra készült, ő vagy a vendégek fognak neki örülni, és remélem nagyon, mert isteni finom lett, mert ugye csak meg kellett, hogy kóstoljam. De csakis annyival, amennyi a képen látható kiskanálba belefért.
Tettem bele tonkababot is, így még érdekesebb az íze. A teteje nem tökéletes, ahhoz kellene az a bizonyos karamellizáló pisztoly, ami nekem nincs, és a grill nem végez tökéletes munkát ebben az esetben. De nem panaszkodom. Ropog és törhető a karamellréteg a krém tetején.


Hozzávalók:
4 tojás sárgája
300 ml tej
300 ml tejszín
1/2 vaniliarúd
kevés citromhéj
40 g étkezési keményítő
100 g cukor
100 g barnacukor
kevés tonkabab (opzionális)

A katalán krém egy pudinghoz hasonlítható, ám mégis más, sokkal krémesebb, lágyabb, és ami különlegessé teszi, az pontosan az a bizonyos törhető karamell a tetején. Mikor elkészült a krém, aminek ki kell hűlnie, meg kell szilárdulnia, meg is ijedtem. Emlékeimben egy sokkal krémesebb krém élt, az enyém viszont nagyon keménynek tűnt. Kételkedtem is abban, hogy jó sülhet ki belőle, pedig annyira egyszerű a recept, nem értettem, hol ronthattam el. Bizakodva azért rászórtam a cukrot, és megkaramellizáltam a 240 C-ra előmelegített grill alatt, és ekkor történt meg az a bizonyos csoda, a meleg hatására a krém is átalakult, mégpedig pontosan azzá, amire én emlékeztem. Tehát a trükk itt van!

Elkészítése:
A tejből egy pohárral leveszük, a maradék tejet és a tejszínt a citrom vékonyan lehámozott héjával és a fahéjjal (tonkababbal) feltesszük főzni. A levett tejben elkeverjük a keményítőt. A tojások sárgáját a kristálycukorral habosra verjük, hozzáadjuk a tejben elkevert keményítőt. Ha a tejszínes tej forrásnak indult, elzárjuk a tüzet alatta, leszűrjük, kissé kihűtjük, és folyamatosan csorgatva a tojások sárgájához keverjük azt is, miközben a robotgép tovább dolgozik. Ezután ezt a mixet visszatesszük a lábasba, és lassú tüzön addig főzzük, míg el nem kezd besűrűsödni. Elzárjuk a tüzet alatta, a krémet pedig alacsony peremű kerámiatálakba szedjük, melyek jól bírják a meleget.
Hagyjuk teljesen kihűlni, és hűtőben tároljuk tálalásig.
Tálalás előtt megszórjuk egy réteg barnacukorral, forró grill alatt vagy a karamellizáló pisztoly segítségével megkaramellizáljuk a cukrot a tetején és tálalhatjuk is!





Javaslat:
Ne legyünk olyan mohók, mint Kriszti, és ne szórjuk nagyon sok cukrot rá, hanem éppen csak egy réteget, ami aztán szépen megolvadhat, és azzal az elégedettséggel tölthet el bennünket, hogy feltörhetjük a megolvadt karamellt, hogy felfedezzük, mit rejt maga alatt. Az enyém kissé vastagra sikerült, ami azért jelenthet gondot, mert a vastag karamell kemény is, és a fogaknak gondot okozhat. Ízre tökéletes, és ha azonnal fogyasztjuk, amíg még kellemesen meleg a megolvadt cukor, jól fogyasztható, ám ahogy folyamatosan hűl le a karamell, úgy lesz keményebb is. Persze nem félek attól, hogy ilyen problémák állhatnak fenn, ha a vendégeimről van szó. Azonnal behabzsolnak mindent!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése